Crepe dell’alba. (Ri)uscite

Roberto Batisti

 
I punk mi ricordavano gli armadilli: gente che vestiva una specie di armatura per proteggersi dai tentacoli dell’iridio che cercavano di afferrarli […] C’era qualcosa di individualmente apocalittico nel punk… un’apocalisse personale, un indurimento.
Ed Saunders, in L. McNeill – G. McCain, Please Kill Me
 

Nel canzoniere punk non mancano immagini letterali d’immersione, che però ci porterebbero fuori strada. I Sex Pistols, al loro solito, buttano in caciara il suggerimento BDSM di Malcolm McLaren, che voleva un pezzo sulla sottomissione erotica, e interpretano “Submission” con letteralità ottusa fino al surrealismo, come una vera e propria sub mission – regalandoci un sommergibile sadomaso che poco ha a che vedere con quello infantilmente utopico dei Beatles, ma anche con le catabasi più serie dell’universo punk/wave. Al fascino sinistro delle acque profonde tornerà John Lydon in una tarda fase del suo gruppo ‘adulto’, i PIL, la cui “Deeper Water” (forse il loro pezzo migliore del nuovo millennio) è però soprattutto metafora del pericolo e manca delle connotazioni più allettanti.

Che aspetto ha dunque quel sottosuolo sulfureo e sexy in cui l’irruenza degli X-Ray Spex ci trascina? Per una descrizione occorre rivolgersi, non a caso, allo stesso Hell, che in “Downtown at Dawn” (dal suo secondo LP, Destiny Street del 1982) ha articolato più compiutamente la visione con l’irripetibile mix di vividezza cartoon e sofisticatezza letteraria delle sue lyrics (fra rime al mezzo, enjambements, inversioni e paronomasie):

Down in dawntown there’s a club I want to take me to
Where I can hide or slip inside the crack of dawn with you
And you and you and you and you too
And every ghoul and every fool and every drunken broken rule
 
Can do the same. There’s no address, the way to find the place
Is slide yourself down dawntown till you start to lose your face
And you, of which there ain’t the slightest trace
Don’t care no more, we’re all a whore, and now you stand inside the door
 
Il “rock’n’roll club” ideale descritto da Hell è insieme il refugium peccatorum di tutti gli esclusi dalla società, e covo d’inaudite lussurie; è il luogo in cui affratellarsi fra mostri e in cui non solo le norme vigenti ‘fuori’ e ‘sopra’ vengono meno, ma pure l’io si sgretola, e nuove interazioni sono possibili. Un luogo che i giovani reietti hanno costruito schermandolo dalle pressioni e dalle minacce del mondo (come Hell, Verlaine e gli altri membri dei Television avevano materialmente costruito il palco del CBGB’s, archetipico covo della prima scena punk). E una mistica ‘uscita dal mondo’, un vero e proprio trapasso, dentro cui si può scivolare dalla fessura dell’alba, cioè dalle prime luci del giorno, ‘crack of dawn’, con gioco di parole intraducibile. Per ‘nascondersi’ e per rinascere a nuova e diversa vita.
Per inciso, l’alba è un altro tema che ha lungo ossessionato il nostro; sul crack of dawn giocava già un altro, omonimo pezzo di pochi anni prima, in cui pure c’è la paura che la terra promessa oltre le crepe dell’alba sia qualcosa d’inesistente o meglio di nascosto (concealed;da con-celare, e siamo sempre a *ḱel-). In “Funhunt”, la ricerca del divertimento ha infatti qualcosa della vocazione mistica, della chasse spirituelle, ed è espressamente descritta la struttura caverniforme della notte che nasconde i suoi tesori:

Sometimes each block of the night seems like some precious box
Of ancient treasure hid by secret locks
That love gets keys to
 
In una meditazione più matura, Hell ammette che l’alba è fatta per i giovani, perché è “all beginning”. Ma se il regno liminare dell’alba è in sé nascosto rispetto al mondo diurno, il suo potere è quello di rivelare la realtà delle cose, ripristinandone la potenzialità primitiva: “dawn really makes everything into itself”. E questo breve saggio, specularmente a “Downtown at Dawn”, descrive proprio l’uscita e la riemersione dal club (ovviamente underground) dopo la lunga notte orgiastica, nella fresca luce dell’alba, giusto in tempo per vedere Johnny Thunders acquattarsi in un taxi.

Note
[1] Hell 2008 (2015).


Bibliografia

Richard Hell, “Dawn in New York”, The Brooklyn Rail, Oct/Nov 2008. Ora in Massive Pissed Love. Nonfiction 2001–2014, Berkeley: Soft Skull Press, 2015, 250s.

Legs McNeil – Gillian McCain, Please Kill Me. Il punk nelle parole dei suoi protagonisti, Milano: Baldini Castoldi Dalai, 2012.

Lascia un commento

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Our website address is: https://www.beunnatural.it.

What personal data we collect and why we collect it

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Contact forms

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select \"Remember Me\", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Analytics

Who we share your data with

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where we send your data

Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.

Your contact information

Additional information

How we protect your data

What data breach procedures we have in place

What third parties we receive data from

What automated decision making and/or profiling we do with user data

Industry regulatory disclosure requirements

Save settings
Cookies settings