EXIT ABOVE – After the tempest – Anne Teresa De Keersmaeker

Sara Spiro


©Romaeuropa Festival

Iniziato da poco, il Roma Europa Festival si conferma essere il polo artistico per eccellenza per la danza e per l’arte in generale poiché porta in scena ogni anno, durante la sua programmazione trimestrale, artisti di ogni calibro e fama, mostrandone professionalità e capacità al grande pubblico che si concentra nella capitale appositamente per seguire gli eventi targati REF.
È stato recentemente allestito il nuovo spettacolo dell’artista belga, Anne Teresa De Keersmaeker, già affezionata alla capitale italiana che ha concesso per la settima volta la prima nazionale del suo nuovo spettacolo, Exit Above – After the Tempest.
Inseriti nella suggestiva cornice della Cavea dell’Auditorium Parco della Musica scelta da Roma Europa Festival, i danzatori di Anne Teresa portano in scena una rappresentazione a cavallo tra le canoniche opere della coreografa e la ricerca di nuove possibilità espressive.


La scena è minimalista, con un palco segnato solo da figure geometriche che determinano le traiettorie dei danzatori, una luce concentrata prevalentemente in un occhio di bue mobile e il dominio di musica dal vivo, cantata e suonata.
Infatti, ad accompagnare i dodici danzatori sono la cantautrice di origini etiope Meskerem Mees e il chitarrista blues Carlos Garbin, ex danzatore Rosas – la storica compagnia della coreografa nata nel 1983 – creando una mescolanza generazionale e stilistica.
La pièce ruota attorno al gesto primordiale del camminare, affiancato e diretto dal ritmo continuo del blues che scandisce perfettamente i tempi di interazione tra i ballerini, che continuano a vagare e a marciare nello spazio. Ciò raffigura per la De Keersmaeker atti di resistenza contro la sfrenata produttività che caratterizza il mondo, rendendo indispensabile ritornare ad azioni essenziali, come appunto camminare.
Per gli amanti delle idee nate dalla mente creativa di De Keersmaeker probabilmente è saltata all’occhio la ricerca – a volte forzata – di connessioni tra musica e danzatori, ma anche tra danzatori e movimento o danzatori e pubblico, rompendo in qualche modo l’armonia dello spettacolo.


È stato come vedere una rappresentazione in due atti, in cui il primo appare come un rodaggio di tutte le componenti, mentre il secondo una ripresa di quello che la coreografa conosce meglio, il ritmo. A fare da collante a tutta l’opera sono la voce e la presenza di Meskerem Mees.
La conseguenza è un risultato d’insieme sconnesso e ripetitivo per quanto riguarda la prima parte e più deciso e potente per la seconda.
La tempesta shakespeariana a cui si rifà la coreografa sembra a tratti travolgere lo spettacolo ma quello che è certo è l’immensa cultura artistica di Anne Teresa De Keersmaeker che, ancora una volta, non si limita a portare in scena una semplice rappresentazione in cui mostrare la bravura dei danzatori, ma diventa la vetrina di messaggi e personalità, tra cui Robert Johnson, Jean-Marie Aerts Walter Benjamin, l’Angelus Novus di Paul Klee e ovviamente William Shakespeare da cui prende ispirazione il titolo.
Nonostante non tutti gli spettacoli riescano ad essere recepiti allo stesso modo dal pubblico – ma è anche questo il bello della danza e dell’arte in generale – speriamo Rosas tornino al più presto in Italia con altre geniali idee di Anne Teresa De Keersmaeker

©Romaeuropa Festival

Durata / 90’

Coreografia: Anne Teresa De Keersmaeker
Creato con e danzato da: Abigail Aleksander, Jean Pierre Buré, Lav Crncevic, José Paulo dos Santos, Rafa Galdino, Carlos Garbin, Nina Godderis, Solal Mariotte, Meskerem Mees, Mariana Miranda, Ariadna Navarrete Valverde, Cintia Sebik, Jacob Storer
Musica: Meskerem Mees, Jean-Marie Aerts, Carlos Garbin
Opening text: Walter Benjamin, “On the Concept of History”, These IX
Musica eseguita da: Meskerem Mees, Carlos Garbin
Scenografia: Michel François
Disegno luci: Max Adams
Costumi: Aouatif Boulaich
Testo e liriche: Meskerem Mees, Wannes Gyselinck
Drammaturgia: Wannes Gyselinck
Direttori delle prove: Cynthia Loemij, Clinton Stringer
Coordinamento artistico e pianificazione: Anne Van Aerschot
Assistente alla direzione artistica: Martine Lange
Tour manager: Jolijn Talpe
Direttore tecnico: Freek Boey
Tecnici: Jonathan Maes, Jan Balfoort
Suono: Antoine Delagoutte
Costumista: Alexandra Verschueren assistita da Els Van Buggenhout
Vestizione: Els Van Buggenhout
Sartoria: Chiara Mazzarolo, Martha Verleyen

Lascia un commento

We use cookies to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners. View more
Cookies settings
Accept
Privacy & Cookie policy
Privacy & Cookies policy
Cookie name Active

Who we are

Our website address is: https://www.beunnatural.it.

What personal data we collect and why we collect it

Comments

When visitors leave comments on the site we collect the data shown in the comments form, and also the visitor’s IP address and browser user agent string to help spam detection. An anonymized string created from your email address (also called a hash) may be provided to the Gravatar service to see if you are using it. The Gravatar service privacy policy is available here: https://automattic.com/privacy/. After approval of your comment, your profile picture is visible to the public in the context of your comment.

Media

If you upload images to the website, you should avoid uploading images with embedded location data (EXIF GPS) included. Visitors to the website can download and extract any location data from images on the website.

Contact forms

Cookies

If you leave a comment on our site you may opt-in to saving your name, email address and website in cookies. These are for your convenience so that you do not have to fill in your details again when you leave another comment. These cookies will last for one year. If you visit our login page, we will set a temporary cookie to determine if your browser accepts cookies. This cookie contains no personal data and is discarded when you close your browser. When you log in, we will also set up several cookies to save your login information and your screen display choices. Login cookies last for two days, and screen options cookies last for a year. If you select \"Remember Me\", your login will persist for two weeks. If you log out of your account, the login cookies will be removed. If you edit or publish an article, an additional cookie will be saved in your browser. This cookie includes no personal data and simply indicates the post ID of the article you just edited. It expires after 1 day.

Embedded content from other websites

Articles on this site may include embedded content (e.g. videos, images, articles, etc.). Embedded content from other websites behaves in the exact same way as if the visitor has visited the other website. These websites may collect data about you, use cookies, embed additional third-party tracking, and monitor your interaction with that embedded content, including tracking your interaction with the embedded content if you have an account and are logged in to that website.

Analytics

Who we share your data with

How long we retain your data

If you leave a comment, the comment and its metadata are retained indefinitely. This is so we can recognize and approve any follow-up comments automatically instead of holding them in a moderation queue. For users that register on our website (if any), we also store the personal information they provide in their user profile. All users can see, edit, or delete their personal information at any time (except they cannot change their username). Website administrators can also see and edit that information.

What rights you have over your data

If you have an account on this site, or have left comments, you can request to receive an exported file of the personal data we hold about you, including any data you have provided to us. You can also request that we erase any personal data we hold about you. This does not include any data we are obliged to keep for administrative, legal, or security purposes.

Where we send your data

Visitor comments may be checked through an automated spam detection service.

Your contact information

Additional information

How we protect your data

What data breach procedures we have in place

What third parties we receive data from

What automated decision making and/or profiling we do with user data

Industry regulatory disclosure requirements

Save settings
Cookies settings